Stillevens gaan leven

 Al bijna een jaar komen we als fotoclub niet meer bij elkaar vanwege corona. Toch proberen we iedereen gemotiveerd te houden door tweewekelijkse ontmoetingen via Teams. Voor elke avond wordt een thema verzonnen en gedurende de dagen voor de clubavond kun je foto's in het betreffende thema uploaden. Op de avond zelf worden de foto's besproken.

Het thema deze week is " stilleven". Mijn fotografie is over het algemeen verhalend, zwart/wit en donker, maar door de thema's word je uitgedaagd om iets anders te proberen. Ik begin te brainstormen, maar vind het een lastig onderwerp. In gedachten kom ik bij de oude schilderkunst en ik begin standaard attributen te verzamelen. Toevallig had ik net een bos bloemen gekregen en de fruitmand zit nog lekker vol met fruit. Als achtergrond voor de foto's gebruik ik een bruin gemêleerde opvouwbare achtergrond van Savage. Ik kies voor natuurlijk licht en zet mijn opstelling dicht bij het raam. Zie hier mijn resultaat, ik ben niet ontevreden.



Ik krijg de smaak te pakken. Ik span een lijntje tussen de lampen in de woonkamer en wil een eenvoudig rustgevend tafereeltje weergeven.



Het fruit komt aan de beurt. De citroenen, sinaasappelen, courgettes en tomaten worden op allerlei manieren neergelegd. Ik vergeet de tijd en om me heen liggen overal attributen. Ik krijg er steeds meer plezier in en zie de sinaasappelen menselijk worden. Ik probeer ze samen te laten werken door ze op elkaar te stapelen. Vele malen vallen ze om, maar de doorzetter wint en uiteindelijk kan de halve citroen er bovenop, zodat ze bijna bij het kleine sinaasappeltje kunnen dat aan het draadje hangt. En zo ontstaat mijn foto "teamwork".


Ik heb me prima vermaakt vandaag en voor mij zijn stillevens echt gaan leven.